Jeg er ikke begejstret for EUs model for et reparationsindex, så hvordan skulle det se ud hvis Repair Cafeerne skulle lave et reparationsindex? Først og fremmest ville det selvfølgelig ikke være mig, der skulle bestemme, så det her er et oplæg til diskussion. Kom med dine kommentarer og forslag.
Et reparationsindex er en forbrugeroplysning. Forbrugeren har brug for at vide om noget kan repareres når det går i stykker. Vi går ud fra at alt selvfølgeligt kan repareres, så det giver grønt lys. Hvis det så alligevel ikke kan repareres så ændrer vi det til rødt lys. Det kan fx være fordi produktet ikke kan adskilles og samles igen eller fordi det indeholder uspecificerede reservedele, der ikke kan skaffes. Årsagen er ikke så interessant, men det er faktisk oplysninger, som vi har i vores omfattende reparationsdatabase. Men hvis nu det alligevel kan repareres, bare dyrt og besværligt? Det kan fx være fordi der skal bruges meget specielt værktøj, fordi produktet er meget omstændeligt at skille ad eller fordi reservedele er dyre (mere end 25% af fuld produktpris). Så fik vi også brug for det gule lys – og for at justere lidt på de data vi indsamler om de ting, vi reparerer samt supplere med data om reservedelspriser.
Det kan dog være fristende at supplere med et orange lys (eller taxa-grønt): Hvis produktet kan repareres, men reservedele er for dyre eller det kun er autoriserede reparatører, der kan reparere eller der kræves proprietære værktøjer (som fx en specialtilpasset aftrækker til et tandhjul).
Er der også brug for et højrødt lys (eller dobbelt-rødt)? Hvis produktet fx kræver vedligehold (slidte kul) men dette er gjort vanskeligt til trods for at det er en forventelig vedligeholdelsesting. Eller hvis vi ved analyse af produktets design kan se at der er tale om et unødvendigt livstidsforkortende design (som elektrolytkondensatorer placeret op ad noget, der bliver varmt eller svinger i temperatur). Spørgsmålet er vel om forbrugeren bliver klogere eller det blot tjener til at gøre det røde lys mindre rødt. Det kunne måske have en gavnlig indflydelse i forhold til producenten som må se i øjnene at en højrød markering nemt kan få afsmittende effekt på forbrugernes vurdering af andre produkter fra samme producent.
Og har vi tilsvarende brug for en neonlysende grøn (eller dobbelt-grøn) til de produkter, der tydeligvis er designet så reparation og opgradering skal være så let og billigt som muligt. Som fx Fairphone.
Jeg kan egentligt godt lide analogien med en lyskurve – rødt lys betyder stop.
En vurdering, der skal bruges til forbrugeroplysning – og den forhåbentligt afsmittende effekt på producentens designvalg – behøver ikke at vide noget om hvorfor et produkt ikke kan adskilles og samles: Hvis det ikke er muligt, så er det dumpekarakter.
Men det er så mit udspil – send mig gerne kommentarer og forslag på arne@repaircafedanmark.dk. Forhåbentligt vil jeg snart også kunne skrive noget om det franske / belgiske repair index og om iFixits index.