Den allerførste Reparationspris er tildelt, Reparationsprisen 2023. Og Anders Morgenthaler har lavet en meget sigende tegning, der hædrer modtageren.

Dommerkomitéen drøftede de 12 nominerede prismodtagere og havde rosende ord om dem alle. Det viste sig, at der var tre nominerede som tiltrak sig størst opmærksomhed:

1. Prismodtager: Mentech ECO

Jeg vil gerne nominere Mentech ECO på baggrund af deres arbejde i forhold til holde liv i elektroniske produkter i længere tid. Mentechs virksomhedsstrategi bygger på, at forlænge levetiden på elektroniske produkter så vidt muligt. Forudsætningen er, at vores elektronik får et nyt liv i stedet for at havne i skraldespanden. Hvis det defekte elektronik ikke kan reddes, sørger Mentech for, at det bliver skrottet forsvarligt og efter miljørigtige forhold.

Mentech får produkter/enheder ind gennem flere ”kanaler”: ECO partner aftaler. Flere virksomheder anvender Mentech til at hente deres udtjente og evt. defekte elektronikprodukter. Så giver Mentech nyt nyt liv til de produkter, hvor det er muligt. Er det ikke muligt, bliver produkterne sendt til korrekt genbrug, så materialer kan komme i brug igen. (råstoffer Plastik, metal, glas osv.)

Samarbejde med mange forsikringsselskaber, hvor mange sager kan være vurderet som totalskadet.
Mange forskellige reservedele gemmes, så de forhåbentlig kan genanvendes senere i et andet produkt.

Kan produktet genskabes, så sælges det til billige penge i shoppen.

Mentech tænker hele tiden på flere og anderledes muligheder for genanvendelse og reparation. Det at tænke grønt er en gennemsyret del af Mentechs DNA.
Mentech’s hjemmeside.

Mentech ECO er tildelt kategorien: Ildsjæle der styrker muligheder for reparation

Dommerkomitéens bemærkninger: Mentechs reparationsservice har vist sig at være både en bæredygtig forretning og have fokus på klimamæssig genbrug. Deres unikke tilgang til at sætte kunden i centrum for reparationen og bevare kontakten under reparationsprocessen vidner om en meget “kunden i centrum” tilgang og opsamlingen af reservedele fra døde produkter eller alternativt opsplitning og miljømæssigt rigtig aflevering til affald er den ekstra anstrengelse, der viser Mentechs fokus på at gøre det miljømæssigt rigtige. Det er dog en betragtelig ulempe, at de benytter sig af opkrævning af et undersøgelsesgebyr – forbrugere, der gerne vil have noget repareret har ikke lyst til at købe en lodseddel. Undersøgelsesgebyret er dog en større ulempe når det foretages af firmaer, der også sælger nye produkter.

2. Priskandidat: Sara Mandrup Holt

Sara er en ildsjæl og iværksætter indenfor genbrug og reparation. Hun har (indtil videre) startet to grønne virksomheder:

Make It Good Again, der arbejder for at gøre op med overforbrug og køb-og-smid-væk-kulturen. De har en række artikler om, hvordan man kan forlænge levetiden på produkter, vi (ofte) skifter ud for tidligt (f.eks. guides til vedligeholdelse og mindre reparationer af husholdningsapparater, hi-fi, TV, biler, tøj, sko, sportsudstyr, musikinstrumenter og meget mere). Og så er Make et good again en formidlingsplatform for at skabe kontakt imellem forbrugere og reparatører. https://www.makeitgoodagain.dk/

Updropp som tilbyder hjælp til at gøre affald til ressourcer, med fokus på elektronik. De stiller containere (”Uptainere”) tilgængeligt for borgere som ønsker at aflevere elektronik de ikke længere benytter. Andre borgere kan så finde elektronik i Uptaineren de gerne vil tage med sig og give nyt liv i deres hjem. Uptainerne vil senere blive udvidet, så det er muligt at aflevere ødelagt elektronik i et separat modul. Herfra vil det blive recirkuleret, ved reparation eller som reservedele. https://updropp.dk/faq/

Saras initiativer vil kunne nyde gavn af den omtale der kan følge med modtagelse af reparationsprisen.

Sara er tildelt kategorien: Ildsjæle og iværksættere, der skaber noget nyt

Dommerkomitéens bemærkninger: Sara fortjener prisen for hendes store initiativkraft og engagement i etablering af nyskabende grønne løsninger til gavn for øget reparation. Både Make It Good Again og Updropp er velvalgte emner, som adresserer nogen af de forhindringer, der findes for en øget brug af reparationer. Vi håber virkelig at begge idéer kan udvikle sig og blive til veletablerede systemer. I den nuværende form ser de dog ud til at være lidt pilot-agtige, som om der indtil videre er tale om en afprøvning af om idéerne kan holde. Fx kan det undre, at hjemmesiderne ikke indeholder information som brugere naturligt efterspørger: Hvem finansierer det her og hvordan kan det være en fortsat bæredygtig model. Det kan også undre at Updropp ikke er hæftet op på en eksisterende infrastruktur som fx genbrugsstationerne eller repair caféerne. Sara vil være en naturlig kandidat næste år.

3. Priskandidat: Bosch

Jeg vil gerne indstille Bosch til reparationsprisen. Første og primære årsag er deres eftermarkedsservice, hvor det er muligt at købe billige reservedele til alle deres produkter på deres egen hjemmeside. Vha. følgende værktøj, kan man søge på modelnavne og søge 30 år produkter frem og købe reservedele. Deres oversigt vha. et “exploded view” gør det nemt at finde lige præcis den del man mangler: https://www.boschtoolservice.com/dk/da/boschdiy/spareparts/search
I dag køber jeg kun Bosch produkter, fordi jeg ved at reservedelene kan skaffes om 10 år og fordi jeg ved at reservedelene plastikreservedel koster 10 – 50 kr. og ikke 250 kr. som hos mærker som KitchenAid og andre.
Anden årsag til at indstille Bosch skyldes, at de som det første selskab har åbnet deres powertool batteriteknologi op, så andre mærker kan benytte sig af den:
https://www.powerforall-alliance.com/en/#partner
https://www.bosch-professional.com/us/en/ampshare/

Bosch er tildelt kategorien: Producenter, der prioriterer reparationsvenlighed

Dommerkomitéens bemærkninger: Bosch er et stort internationalt firma som i modsætning til så mange andre tilsvarende virksomheder, har valgt at gøre det rigtige: At køre reservedele tilgængelige så alle kan finde dem og bestille dem og til en rimelig pris. Hvor ville det være dejligt, hvis vi så tilsvarende ansvarlighed fra andre store værktøjs- og maskinfabrikanter. Og når vi så tilføjer at de har taget initiativ til – helt uden lovgivningsmæssigt pres – at få indført en batteristandard, som mange producenter har tilsluttet sig, så nærmer vores vurdering sig begejstring. Men egentlig er det beskæmmende at situationen er sådan at vi bliver begejstrede fordi nogen har valgt at gøre det rigtige. Det siger noget om andre producenter.

Dommerkomitéens afgørelse (som er uomstødelig og ikke kan ankes): Efter hårfin afstemning har dommerkomitéen valgt at reparationsprisen 2023 tildeles til Mentech ECO. Begrundelsen står ovenfor..

Reparationsprisen 2023 blev overrakt ved et arrangement på den internationale reparationsdag den 21. oktober kl 16:00 i Byens Hus, Hellerup.