Husholdningsprodukter med grønt lys

Vi bruger blandt andet vores registrering af reparationer til at vurdere, hvem der laver produkter som vi med held kan reparere. Det kræver selvfølgelig, at vi har haft fat i en del produkter fra den pågældende leverandør. Her har vi set på vores 7989 registreringer af reparationer af husholdningsmaskiner og for alle de reparationer af husholdningsmaskiner, hvor vi har set mindst 10 reparationer for den pågældende producent har vi beregnet sorteret efter vores succesrate og sorteret listen efter den. Producenter som ikke optræder på listen, altså fordi vi aldrig eller sjældent ser dem, laver altså produkter, der ikke går i stykker (ikke sandsynligt), ikke sælges i Danmark i nævneværdigt omfang eller – det mest sandsynlige – som ejerne ikke er så glade for, at de vil bruge tid på at få hjælp til at få dem repareret:

Mærke Hovedtotal Succesrate
Ikea 11 100
Epiq 21 94
Cook&Baker 10 90
Elna 51 89
Bernina 46 89
Major 41 88
Babyliss 19 84
Singer 141 82
Ballerup 17 82
Volta 10 80
Eva 29 79
Brother 27 79
Husqvarna 109 78
Hugin 15 77
Linea 13 77
Aeg 22 76
Jacob Jensen 10 75
irobot 20 72
Kitchenaid 193 72
Pfaff 98 72
Philips 191 71
Miele 151 70
Krups 53 69
MoccaMaster 34 69
Kenwood 141 69
Nilfisk 161 68
Grundig 15 67
Samsung 12 67
Severin 14 67
Silvercrest 13 67
Melissa 38 66
Siemens 81 64
Wilfa 74 63
Dyson 52 61
Bosch 242 61
bamix 11 60
Elektrolux 196 60
OBH Nordica 213 60
Beurer 12 58
Braun 178 58
sage 33 58
Delonghi 69 54
Tefal 56 54
Nespresso 99 52
Bodum 41 50
Kärcher 12 50
Neato 11 50
Coop 25 48
Melitta 41 47
Dualit 27 46
SMEG 23 43
GHD 10 40
Stelton 23 24

Der er rigtigt mange symaskineproducenter i toppen (det en symaskine fejler kan typisk repareres), støvsugerproducenter ligger i midten omkring 60 pct og kaffebryggere ligger meget lavt.

Vi ville rigtigt gerne have suppleret denne liste med listen over ting, som ikke kunne repareres fordi det ikke kunne skilles ad: Listen over produkter med rødt lys. Blot én reparation på den liste burde give anledning til kritik af producenten, men desværre har vi ikke ressourcerne til at undersøge om koden “kunne ikke åbnes” i virkeligheden er blevet brugt som “jeg kunne ikke åbne den” og det gør en stor forskel.