Cory Doctorow (canadisk / britisk blogger og forfatter, forkæmper for brugerrettigheder) har fundet på et ord, som i 2023 blev udnævnt til “årets nye ord” af American Dialect Society: enshittification. På dansk må det vel blive til “skrammelgørelse”. Han forsøger med betegnelsen at sætte fokus på, at flere og flere produkter, særligt platforms-produkter, over tid ændres så fordelen for brugerne bliver mindre og mindre og indtjeningen for ejerne større og større. Det er jo ikke meget forskelligt fra de produktforringelser vi oplever med hensyn til mange fysiske produkter, så lad os se, hvad Doctorow mener at det skyldes: Mange af de faktorer, der tidligere kunne holde den slags i skak, er mere eller mindre væk:
- Frygten for konkurrenterne: Flere og flere selskaber udvikler sig til monopoler eller tæt samarbejdende grupper. Bl.a. fordi monopollovgivning i USA ikke er blevet håndhævet i nævneværdig grad i mange år.
- Frygten for ny lovgivning eller straf efter eksisterende lovgivning: Store virksomheder og virksomheder med sammenfaldende mål i forhold til reduktion af regulering har voldsomt mange kræfter til at udføre lobby-arbejde, så risiko for regulering der straffer en virksomhed for at snyde sine kunder eller medarbejdere er minimal. (Ifølge Doctorow og selvfølgelig i USA)
- Mulighed for selvhjælp: Når et produkt bliver for dårligt til prisen så øges motivationen til at der opstår “selvhjælp” (Som fx 3.parts blæk til printere og reparationsbevægelsen), men disse muligheder begrænses af de store og magtfulde virksomheders udnyttelse af lovgivningen til at forhindre disse “eftersalgs rettelser”. I USA er reparationsbevægelsen fx løbende udsat for angreb med udgangspunkt i copyrightbestemmelser og i EU har vi set hvordan Right to Repair initiativet lægger øget magt over til de den autoriserede reparation (altså de globale selskaber) og øgede forhindringer for uafhængige reparatører i form af administrative procedurer.
- Arbejdskraftens stolthed: Designere, ingeniører, programmører m.v. kan motiveres gennem stolthed overfor det arbejde de er med til at udføre, men man kan ikke bruge den samme motivation, når produktet skal forringes. Men arbejdskraftens styrke forsvinder når arbejdsløsheden er en reel trussel og i de store selskabers hjemland kan man let blive tvunget til at bide i det sure æble for at bevare jobbet.
Du kan lytte til hele Doctorows podcast om hvorfor enshittification tager så meget fart netop nu her. Og der er mere Doctorow på craphound.
Doctorow udtaler sig selvfølgelig med udgangspunkt i amerikanske / canadiske / britiske erfaringer, men det er også hjemlandene for mange af de designs vi ser i Europa. Og vi ser også tydelige spor af udviklingen både i EU og når vi (prøver at) lukke diverse produkter op.
Doctorow er også ophavsmand til Doctorow’s Law: “Anytime someone puts a lock on something you own, against your wishes, and doesn’t give you the key, they’re not doing it for your benefit.”