Indtastning af oplysninger om reparationer

Vores database over reparationer – og hvilke producenter, der laver produkter, der kan repareres og hvilke, der laver noget, som ikke kan repareres – er et af vores vigtigste værktøj til støtte for forbrugere overfor de producenter, der helst vil have os til at købe nyt.

 

  1. For at registrere skal du have et brugernavn til hjemmesiden. Gå ved i det nederste venstre hjørne, udfyld brugernavn og adgangskode og tryk på knappen LOG IND.
  2. Når du er logget ind går du igen ned i nederste venstre hjørne og klikker på genvejen ”Opgørelse” 
  3. Herefter klikker du på knappen ”Indtast opgørelse direkte” (Hvis du vil bruge muligheden for Upload Excel ark, så skal det være det rigtige Excelark med det rigtige format. Der er en tom kopi i Startpakken.
  4. Så klikker du i feltet Dato og du får en kalender, der giver dig mulighed for at klikke på den dato, hvor reparationerne blev foretaget.
  5. Der vil være én linje hvor du kan registrere den første reparation for den pågældende dag. Gæstens fornavn eller et evt nummer og betegnelsen på den reparerede genstand er fri tekst hvor du kan skrive et passende navn og en passende beskrivelse. Beskrivelse er fri tekst så skriv gerne både, hvad det er fx DVD-optager samt lidt om problemet fx ”læser ikke DVDer Når du klikker i det næste felt, Kategori, får du en liste over de gyldige kategorier. Af hensyn til mulighederne for at bruge dataene til vejledning af forbrugere er det vigtigt at du vælger den rigtige kategori og det burde ikke være så vanskeligt.
  6. Det samme gælder når du udfylder feltet med plads til at skrive mørket: Siemens, HP, Levis, Kenwood o.s.v. Skriv kun mærket (producentens navn) og vær omhyggelig med at stave det rigtigt – ellers får vi alt for stort arbejde med at rette data inden vi kan bruge dem.
  7. Vægt i gram skal indeholde vægten i gram, altså et heltal og ikke andet. Ikke noget 2 kg eller 500 gram eller 45,5 g – et heltal og ikke andet.
  8. Fikser-kategori og navn på fikser er mest til jeres eget brug, hvis I skulle få behov for at gå tilbage og finde ud af hvem der løste problemet, så man kan spørge hvordan. Det er fri tekst og man kan fx også skrive ”Gæst” hvis det var vores gæst, der selv løste problemet med vores værktøj.
  9. Fikset / Ikke fikset og Hvorfor ikke fikset er felter som åbner en liste med valgmuligheder, når du klikker i feltet. Hvad du vælger her er meget afgørende for hvordan vi opfatter den pågældende producent:

Kunne ikke åbnes” er den kraftigste kritik af producentens design.

Defekt del kunne ikke udskiftes” er også en kritik af producentens designvalg i forhold til netop denne fejl.

Reservedel kan ikke skaffes” er en kraftig kritik af producent eller importørs logistik.

Henvist til prof. reparation” betyder vi mener at fejlen kan repareres men ikke af os.

Fejl ikke fundet” er en indrømmelse af at det ikke er altid at vores evner slår til.

Slidtage / Kan ikke betale sig” er formodentligt ret godt – nogen ting kan jo simpelthen blive slidt op. Det interessante er dog hvor gammel genstanden så er.

N/A” anvendes hvis fejlen egentligt ikke var en produktfejl, fx ved betjeningsfejl.

Andet“: Når ovenstående ikke rammer den relevante situation – giv os gerne besked med forslag til forbedring.

 

  1. Når du er færdig med registreringen af en reparation klikker du på knappen ”Tilføj” – det åbner en ny linje så du kan registrere den næste reparation.

 

  1. Hvis du bliver afbrudt i indtastningsarbejdet eller må forlade det for et øjeblik, så er det en god idé at klikke på knappen ”Gem og fortsæt”, så du ikke risikerer at miste data, hvis fx forbindelsen til internettet kortvarigt afbrydes.

 

  1. Eller så venter du til du er færdig og klikker så på ”Gem og retur til oversigt”

 

  1. Du kan altid vende tilbage til dine indtastninger og klikke på Vis data for at se hvad I lavede en bestemt dag eller på Rediger for at rette eller fortsætte indtastningen.