Folketingsvalg 2026

Der er mange vigtige ting på programmet når de politiske partier fortæller os, hvorfor vi skal stemme på netop dem, så det bliver nok ikke særlig let at få nogen til at love noget om initiativer til at passe mere på i forhold til vores forbrugsvaner.

Men hvis du alligevel er taget afsted til et vælgermøde og savner et godt spørgsmål om de politiske initiativer til begrænsning af ressourceforbrug og klimabelastning, så er her et par forslag:

Når man tænker på at Danmark har masser at velkvalificeret arbejdskraft, men stort set ikke har nogen råstoffer og slet ikke kritiske råstoffer, så er det noget underligt at der ikke bliver gjort mere fra politisk side for at få producenter, leverandører og forbrugere til at arbejde meget mere med forlænget produktlevetid. Det betyder at vi accepterer at købe nyt som er fremstillet i udlandet og blot kassere de ressourcer vi allerede har købt. EU kommer med enkelte initiativer, men i stedet for at gribe dem med kyshånd og få sat en danske udgave i luften med det samme, så kører det efter mindst muligt, senest muligt. Det er da dumt når EU kommer med noget, der er vand på vores mølle. Vil n.n. gøre noget for at EUs lovgivning på miljøområdet bliver indført så hurtigt som muligt og i så kraftigt omfang som muligt?

Kommuner og affaldsselskaber klager over at lovgivningen lægger hindringer i vejen for at de kan indføre endnu mere forlængelse af produktlevetid og genbrug. Det er da tosset, at det i mange situationer er forbudt for affaldsselskaberne at få tingene til at leve længere. Kan vi ikke få enlovgivning, der er lige så grøn og fornuftig som folk er flest?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *