Krups vil ikke have dig til selv at reparere

Du kender den måske godt: Det næsten runde skruehoved, der ligner hovedet på en nitte og i hvert fald ikke noget, som du har i din ellers omfattende bit-samling. Første gang, jeg stødte på den, tog jeg faktisk fejl og sagde til vores gæst, at en kapselkaffemaskine var nittet sammen. Siden har jeg fået fat i en specialnøgle, som passer præcis ned over det næsten runde, men en lille bitte smule ovale skruehoved, som Krups er begyndt at bruge på nogle af deres husholdningsapparater, men det er ikke alle vores Repair Cafeer, der har sådan en. Man kan nu også være heldig at løse problemet med et aluminiumsrør, der får et lille dask nær enden. Men det er irriterende at nogle producenter vil tvinge os ud i et slags våbenkapløb for at forhindre os i at reparere deres produkter, Nå. jeg havde fået fat i nøglen og glemte mere eller mindre alt om det. Indtil jeg stødte på en endnu en “Krups ovalt hoved”, men nu blot en lille smule større.

Den nye variant kunne jeg ikke finde nigen steder.Det kunne jo udvikle sig til skruen uden ende, så denne gang skrev jeg til Krups for at høre om de måske kunne overveje at bruge mere normale skruer eller fortælle mig hvor jeg kunne købe værktøj, der kunne håndtere denne nye udfordring.

Efter 5 uger fik jeg et meget høfligt svar: Det var ikke meningen at andre end Krups autoriserede værksteder skulle kunne skille deres maskiner ad, så det kunne de ikke hjælpe mig med. Så nu ved du det til næste gang, du skal købe nye køkkenapparater. Et af reparationsbevægelsens slogans er i øvrigt “Hvis du ikke kan reparere det, så ejer du det ikke”.

Hvis ellers man kan komme ind i Krups apparater er de såmænd ikke mere komplicerede at reparere end alt andet køkkenudstyr: Vores statistik siger 73 af 106 fikset, svarende til 69% (yderligere 5 er markeret med “Nåede vi ikke”), så det er ganske fint.

Her er den mail jeg fik fra Krups. De nævner at de tilbyder 15 års reparationsmulighed, men det er altså hos autoriserede værksteder – I ved de steder, hvor de kan finde på at sige, at “det er nok billigere at købe en ny” eller “Send et billede med netledningen klippet over, så får du en ny”. Ansvarlighed overfor Jordens ressourcer og overfor klima er ikke så udbredt som vi kunne ønske os:

Hi Arne.
Thank you for your inquiry.

Sorry for the long response time and thank you for your patience.

We don’t really have any information about what tools should be used… Because only our authorized workshops should do a repair on the products.

We don’t have an extended warranty, what we have is 15 year repairability, but that’s no guarantee.

Kind regards
Customerservice
www.krups.dk

————— Original Message —————
From: [arne@repaircafedanmark.dk]
Sent: 02/09/2025 13:42
To: contact-de@krups.com
Subject: Informationen zu Produkt, Materialien und Eigenschaften

Our 140 Repair Cafes in Denmark are often asked to help owners to repair one of you coffeemashines and almost just as often they give up because they cannot open products with your oval screwhead thar looks just like a rivet. I’ve got a tool for that. Or had – now I’ve seen a new size entering your products and I have not found a tool to loosen that. Please inform me where to find the tool. We will of course inform our repair cafes about the problem and solution and also inform our international partners (Rundertisch und mehre andere).
Could you also please point me to a place whre I can se if your prolonged garanty also is active in Denmark 8and other european countries)?

Skriv et svar