Lørdag den 18. oktober, på den Internationale Repair Dag uddelte Repair Cafe Danmark to priser: Reparationsprisen som giver til en organisation, en virksomhed eller en ildsjæl, som har gjort ekstraordinært meget for reparationer blev uddelt for tredje gang, men havde i år fået følgeskab af Årets nye Repair Cafe, som blev tildelt til den Repair Cafe, oprettet efter 1.1. 2024 som i andet kvartal 2025 havde flest reparationsforsøg. Nedenfor kan du se Arne Skovs overrækkelsestale.
Prisen som årets nye Repair Cafe
I år har vi udvidet prisuddelingen med en ”inten pris”. Og for at det ikke år efter år skal være de samme store, gamle, hæderkronede Repair Cafeer, så tildeles prisen til ”Årets nye Repair Cafe”. Og det sker helt objektivt ud fra registrerede reparationer:
Blandt alle Repair Cafeer som er startet efter 1.1. 2024 har vi ses hvor mange reparationsforsøg, de har haft i andet kvartal af 2025 og den med flest registrerede reparationer vinder prisen.
Vi havde et podie bestående af 3 Repair Cafeer, der er kommet hurtigt fra start:
3. plads: Repair Cafe Christianshavn, startet juni 2024, med 90 reparationer.
2. plads: Repair Cafe Hjørring, startet april 2024, med 95 reparationer.
1. plads: Repair Cafe Struer, startet februar 2024, med (vil nogen gætte) 115 reparationer.

Reparationsprisen 2025
For 50 år siden havde vi respekt for de ressourcer vi brugte og stolthed overfor de produkter vi lavede. Ikke fordi vi tænkte, at det kunne være ret smart markedsføringsmæssigt, men fordi sådan gjorde vi bare. Hvis du købte en Beomaster radio i 1969, så lå der selvfølgeligt et kredsløbsdiagram inde i kabinettet – den kunne jo gå i stykker og have brug for reparation, og så skulle radiomekanikeren have noget at kunne fejlsøge ud fra.
Med dagens imponerende informationssystemer og internettets datamængder, som ingen havde turdet drømme om, skal du være heldig, hvis du efter et par timers søgning, kan finde et diagram over den forstærker, du købte for en måned siden.
Men selv om det er blevet normen, at det er helt i orden, at medvirke til ressourcespild ved at opfinde sit eget skruehovede eller anden reparationshindring, hvis blot det styrker omsætningen, så er der dog stadig nogen, der forsøger at muliggøre reparation af deres produkter og nogen, der bestræber sig på at vi skal blive i stand til at reparere lidt af hvert.
Og det synes vi fortjener påskyndelse, og derfor har vi indført Reparationsprisen, som vi nu uddeler for 3. gang. Alle de modtagne forslag er først blevet vurderet af Repair Cafe Danmarks interne priskomite – hvor vi bl.a. har fjernet alle forslag om ”os selv” og de eksterne dommere har modtaget en shortlist med en række vidt forskellige, men værdige modtagere.
Dommerpanelet består af
- Mette Reissmann medlem af Folketinget for Socialdemokratiet,
- Michael Søgaard æresdoktor og lektor Aalborg Universitet,
- Anja Philip, Cand. scient., professionelt bestyrelsesmedlem, videnskabsjournalist,
- Mikkel Klausen LB Forening Chef for uddelinger, udvikling & kommunikation,
- Marianne Bigum medlem af Folketinget for Socialistisk Folkeparti,
- Esben Grønborg Geist, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk,
- Mette Hoffgaard Ranfelt Miljøpolitisk chefrådgiver for Danmarks Naturfredningsforening,
- Søren Have programchef i CONCITO
- Arne Skov, formand for Repair Cafe Danmarks priskomite
Listen over alle modtagne og rosværdige forslag kan du se på vores hjemmeside.
Her vil jeg blot nævne de, der er endt på podiet:
På en delt tredjeplads har vi:
Carl Ras værktøjsfirma. Carl Ras har nu i et par år indsamlet brugt, men brugbart værktøj. Ofte glimrende værktøj som de modtager retur fra byggepladser. Det indsamlede værktøj doneres til Repair Cafeerne og andre gode formål.
Ifixit startede som en protest mod Apples ”smart” pentelope skruer som kun Apple værksteder havde skruetrækkere til. Indtil iFixit tog affære. I dag er det både et værktøjsfirma med mange af de specelle værktøjer vi har brug for til reparation, en udgivelseskanal for reparationsvejledninger, en anmeldelse af udvalgrte produkters reparerbarhed og en del af vores verdensomspændende lobbyvirksomhed.
På andenpladsen – for andet år i træk har vi FairPhone: Fairphone er en hollandsk designet smartphone som fra bunden af er udviklet til at kunne repareres og opgraderes.
Og på førstepladsen har vi Michael Søgaard Jørgensen fra AAU. Michael arbejder på AAUs Institut for Bæredygtighed og Planlægning. De fokuserer meget på design og reparationsvenlighed, men det i sig selv er ikke rigtigt ”ud over det sædvanlige”. Men Michael er her der og alle vegne, når det drejer sig om reparation, reparationsmuligheder , produktlevetid og bæredygtighed. Det er ikke helt forkert at kalde ham reparationernes ildsjæl nr 1. Senest er han gået forrest – med AAU og IDA kasket – i at få løbet en Aliance for Bæredygtighed i gang med deltagelse af brancheorganisationer, virksomheder, NGOer, styrelser, kommuner, affaldsselskaber m.v. er både langt ud over det sædvanlige og også en aktivitet som kan komme til at få stor betydning for både holdningen til reparationer og den fælles udvikling af kvalifikationer og viden til at gøre Danmark til en betydende spiller indenfor design og produktlevetid.

