Reparationer af tøj og andre sy-opgaver er den andenstørste kategori af reparationer i 2024 (3.266 opgaver + 657 opgaver) men det er den største gruppe af besøg, der afsluttes med et repareret produkt: Hele 95%. På den måde er tøjreparationerne kraftigt medvirkende til at trække vores gennemsnitlige succesrate godt op.
Tøjreparationer i 2024 udgør 18,9% af alle reparationsforsøg; det er det samme som i 2023 (18,5%) men en kraftig stigning fra 4% i 2020 – de fem år har bragt en øget bevidsthed om at tøj skal repareres.
Til gengæld så ved vi ikke så meget om hvilke mærker, det er vores gæster, gerne vil have hjælp til at reparere og vi ved heller ikke om der er specielle mærker som er vanskelige at reparere. Det skyldes blandt andet, at vi har registreret 507 forskellige produktmærker for vores 3.266 tøjreparationer og det største “mærke” er “ukendt”. Når der i gennemsnit kun er 6 eksemplarer af reparation for hvert mærke, er et ikke let at lave statistik.
Der findes utroligt mange forskellige tøjmærker og hvis vi gerne vil kunne pege på mærker, der laver tøj, der ikke kan repareres (typisk fordi kvaliteten ikke muliggør reparation), så er det største problem nok, at det ved vores potentielle gæster godt: De kommer simpelthen ikke om beder om hjælp til reparation af tøj, som de fornemmer er købt både billigt og for billigt.
Så det er svært at lave statistik på de forskellige mærker i vores tøj-reparationer, men vi bør nok prøve, om vi kan blive bedre til det – enten ved mere omhyggelig registrering eller ved at stille nogle supplerende spørgsmål, for over 3.000 reparationsinteresserede er – ud over at være en imponerende mængde af ofte nye forbrugere, der er interesserede i at lære at bevare – en meget stor potentiel kilde til information.

